PenSam Logo

Esben blev træt af afslag og skiftede til PenSam Bank: “Jeg er ovenud glad og tilfreds”

Esben Mejlstrup og hans kone skulle købe et hus, der var ejet af Esbens svigerforældre. De fik afslag på boliglånet hos Esbens bank og spurgte i stedet PenSam. Her kunne de både købe hus og låne til forbedringer.

Del:Print:
Esben Mejlstrup, der er elektriker, følte, at han – af sin gamle bank – blev behandlet som en kunde, man helst ville af med. Nu har familien valgt PenSam Bank. Her har de fået en langt mere personlig service, hvor hele processen med at låne er gledet nemt og smertefrit, fortæller Esben.

Tekst og foto: Charlotte Holst

Det kan være fint at bo til leje hos sine svigerforældre. Men det er nu også rart at eje sin egen bolig. Sådan har de fleste det nok, og det havde Esben Mejlstrup også. Derfor ville han og hans kone gerne købe det hus i Solrød, hvor de boede til leje. Huset var ejet af Esbens svigerforældre.


Overdrevent rådighedsbeløb

Da parret havde sparet nogle penge sammen, kontaktede Esben - helt naturligt - den bank, han har haft i årevis. En af de større danske banker. Her var der dog ikke meget hjælp at hente til finansiering. 

"Vi skulle låne cirka 1,8 millioner, og det ville de ikke godkende os til. Vi skulle have et rådighedsbeløb på 17.000 kroner, og når de regnede sammen havde vi 16.000. ”Hvor vil I finde de sidste 1.000 kroner,” spurgte rådgiveren. Men vi lever altså ikke for 16.000 om måneden, det burde de også kunne se på vores budget og konti", siger Esben. 

Et hav af rådgivere

Han og hans kone blev derfor enige om at prøve andre banker i stedet. Også fordi Esben generelt var irriteret over, at han hele tiden mødte skiftende rådgivere i den bank, hvor han ellers har været kunde altid. 

"Inden for de sidste 4-5 år har jeg haft 6 forskellige bankrådgivere". Esben følte “han var blevet et nummer i systemet,” som han siger. Og da hans svigerinde havde gode erfaringer med PenSam Bank, så prøvede han der.

Råd til forbedringer

Esben henvendte sig via mail, og det gik lynhurtigt med, at Sandra, deres nye rådgiver, kontaktede ham. Hun undrede sig over, at familien havde fået afslag hos den anden bank. 

"Hun kunne ikke forstå, de andre ikke kunne godkende det, når man så på, hvad huset var værd og hvad vi skulle give for det. Vi kunne jo købe det som familiekøb, det vil sige til 15 procent under vurderingen". 

Desuden fik Esben at vide, at man i nogle tilfælde kan slippe for at stille med fem procent til udbetalingen, fordi det var et familiekøb. Og det kunne Esben og hans kone i denne situation. Så de 130.000 kr. han og hans kone havde sparet op, kunne gå til noget andet.

"Dem har vi så kunnet bruge på at skifte oliefyret ud med en varmepumpe. Der var en stor udgift til olie hvert år. Den har vi så ikke nu. Vi er også gået i gang med at få skiftet vores tag". 

Flinke og hurtige

"Det er en rigtig god følelse ikke at skulle leve på klods hos sine svigerforældre. Nu bestemmer vi selv, hvad vi gerne vil lave. Vi får gavn af de ting, vi forbedrer, og vi skal ikke spørge om lov". 

Huset er et etplans parcelhus med have og plads til familien. Der er dog netop kommet et tredje barn til, så måske vil de gerne udvide, når de har fået sparet sammen, siger Esben og tilføjer, at han ”er 100 på at PenSam vil hjælpe.”

"Vi har fået så god service hele vejen igennem. Der blev reageret virkelig hurtigt, de er enormt flinke og venlige, og jeg har talt med den samme rådgiver hele vejen. Det har jeg godt nok ikke været vant til med andre banker. Så ja, jeg er ovenud glad og tilfreds". 

 

Tag en snak med os eller bliv ringet op

Ring til os på 44 39 39 44

Bliv ringet op