PenSam Logo

Svar på spørgsmål om ind­be­ret­ning

Her er svar på nogle af de mest almindelige situationer i hverdagen, hvor du kan have spørgsmål til, hvordan du gør i forhold til pensionen.

Sådan gør du hvis

Du har indbetalt forkert

Modregning via dit lønsystem
Har du indbetalt forkert eller for meget for en medarbejder, kan du som regel modregne det for meget indbetalte pensionsbidrag i fremtidige indbetalinger til øvrige ansatte via dit lønsystem. Kontakt din lønsystemudbyder for nærmere information.

Tilbagebetaling til virksomhedens NemKonto
Hvis du ikke kan modregne beløbet i jeres lønsystem, skal du og din medarbejder udfylde blanketten "Tilbagebetaling af pensionsbidrag".

Både du og din medarbejder skal underskrive den udfyldte blanket, og sammen med blanketten skal du sende dokumentation for, at der er indbetalt for meget.

Se her, hvem du skal sende blanketten til:

► Send blanket og dokumentation til PenSam når:

  • det samlede beløb er under 110.700 kr. (2025)
  • indbetalingen vedrører en periode, der går mindre end 3 år tilbage

Send blanket og dokumentation for, at der er indbetalt for meget via sikker-upload.

► Send blanket og dokumentation til Skattestyrelsen når: 

  • det samlede beløb er 110.700 kr. eller derover  (2025)
  • indbetalingen dækker en perioder, der går mere end 3 år tilbage

Send blanket og dokumentation for, at der er indbetalt for meget, til:

Skattestyrelsen
Persondata 10 - Pensionsbeskatning
Helgeshøj Alle 9
2630 Taastrup

Telefon +45 72 22 18 18.

Når du modtager tilladelsen for tilbagebetaling, skal du sende kopi af tilladelsen til PenSam via sikker-upload.

 

  • Husk at rette i dit lønsystem, så fremtidige indbetalinger bliver korrekte
  • Bemærk, at forkert eller for sen indbetaling kan medføre erstatningspligt
  • Ved fejl i indbetalingen kan vi opkræve gebyr for ekstra administration.


Har du spørgsmål omkring fejl i indberetning, kan du altid ringe til os.

Du opdager fejl omkring indbetalinger
  • Ring til os, hvis du har spørgsmål omkring fejl i indbetaling
  • Forkert eller for sen indbetaling kan medføre erstatningspligt
  • Ved fejl i indbetalingen kan der opkræves gebyr for ekstra administration
  • Husk at rette i dit lønsystem, så fremtidige indbetalinger bliver korrekte
Du får en ny medarbejder
Når en medarbejder bliver ansat, skal du sikre, at aftalegrundlaget er i orden.
 
Aftalegrundlag er enten en overenskomst, som din virksomhed har indgået med FOA, eller en pensionsaftale mellem din virksomhed og PenSam.
En medarbejder bliver alvorlig syg

Langt de fleste, der har en pensionsordning i PenSam, er dækket af en forsikring ved visse kritiske sygdomme. Fortæl din medarbejder, at hun/han kan kontakte PenSam for at høre mere.

Læs mere om Kritisk sygdom

Sundhedsordning

Som en del af pensionsordningen i PenSam kan dine medarbejdere have mulighed for at få hjælp fra PenSams sundhedsordning.

Læs mere om PenSams sundhedsordning.

En medarbejder fratræder

Når en medarbejder fratræder, skal du stoppe indbetalingen – så nemt er det. Du behøver ikke informere os om det.

En medarbejder ansættes i fleksjob
Hvis medarbejderen allerede har pensionsordning, kan det være en fordel for medarbejderen, at pensionsindbetaling sker til den ordning, der senest er indbetalt til. 
Ring til os for at høre nærmere.
 
Vælger medarbejderen at få indbetalt til PenSam, så husk at oplyse, at medarbejderen er i fleksjob via dit lønsystem.
 Det er forskelligt fra lønsystem til lønsystem, hvor du oplyser, at medarbejderen er i fleksjob.
 
En medarbejder skal på pension

Når en medarbejder skal på pension skal du stoppe indbetalingen – så nemt er det. Du behøver ikke informere os om det.

Du skal indbetale tabt arbejdsfortjeneste

Indbetaling af tabt arbejdsfortjeneste fra kommuner
PenSam tager imod indbetaling for medlemmer, der allerede har en aktiv ordning i PenSam, hvor der har været indbetaling fra arbejdsgiver frem til overgang til tabt arbejdsfortjeneste. Modtager vi indbetalinger for borgere, der ikke er medlem hos PenSam eller ikke opfylder vores kriterier herfor, sender vi pengene retur.

Der kan indbetales for: 

  • Barnets lov §87 – Kompensation for tabt arbejdsfortjeneste
    Barnets lov §87 giver mulighed for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste til pasning/træning af børn med handicap eller langvarig sygdom
  • Serviceloven § 119 – Pleje af døende, der ønsker at dø i eget hjem
    Servicelovens § 119 giver mulighed for plejevederlag i forbindelse med pleje af døende, der ønsker at dø i eget hjem.

Oplysning om pensionskassenummer
Kontakt Indbetalingsservice på 44 39 33 11 for at få oplyst, hvilket pensionskassenummer der skal benyttes til den enkelte borger.

Dine medarbejdere har spørgsmål til deres pension
Har dine medarbejdere spørgsmål til deres pensionsordning, kan du henvise til PenSam' hjemmeside om pension.

Dine medarbejdere er også meget velkomne til at ringe på 44 39 39 00 og få en snak med en af vores pensionsrådgivere.

For medarbejdere, der nærmer sig de 60 år, tilbyder vi med jævne mellemrum gratis online seniormøder.
Læs mere: 

Seniormøder