Viden og værktøjer om stress

Sådan spotter du stress

Typiske symptomer på stress, som du skal være opmærksom på:

  • Glemmer aftaler, er mere distræt og mangler overblik over arbejdsopgaverne
  • Trækker sig fra småsnak og kollegahygge, virker indesluttet og er mindre social
  • Er irritabel, har svært ved at se det positive i hverdagen og har let til tårer
  • Sover dårligt om natten, er mere træt og har flere sygedage
  • Fortæller om oplevelser med trykken for brystet, svedige hænder eller at føle sig presset

Hjælp en stresset kollega

Er du bekymret for, at din kollega er stresset, men er i tvivl om, hvad du skal gøre? Vi har samlet fem konkrete råd til dig:

  • Vis omsorg. Sig hvad du har lagt mærke til ved din kollegas opførsel på det sidste og fortæl, hvad der bekymrer dig
  • Spørg om der er noget konkret, du kan hjælpe med, som ville gøre situationen en smule lettere for din kollega
  • Følg op på din bekymring, hvis du fortsat oplever, at din kollega har det skidt og vær ikke bange for at spørge igen
  • Hjælp din kollega videre til en samtale med tillidsrepræsentant eller leder og husk hende på at få en snak med lægen om de symptomer, som hun oplever
  • Foreslå din tillids-eller arbejdsmiljørepræsentant at sætte fokus på, hvad I som arbejdsplads kan gøre for at forebygge stress.

Stress på arbejdspladsen

Jobbet er en af de mest hyppige årsager til stress. Men jobrelateret stress er aldrig den enkeltes ansvar og bør altid løses i fællesskab.

Som medlem af FOA kan du få hjælp i din lokale FOA-afdeling til at forbedre trivsel og bekæmpe stress på din arbejdsplas

Læs mere

Fakta om stress

  • Hver 5. FOA medlem føler sig stresset
  • På landsplan lider 250.000-300.000 danskere af alvorlig stress
  • Hver 5. der bliver syg af stress, risikerer at miste sit job
  • 3.000 personer bliver førtidspensioneret om året pga. stress
  • Ubehandlet stress forårsager over halvdelen af alle depressioner og angstlidelser

Kilde: FOA og Stressforeningen