PenSam Logo

Spær dit kort / Sikker handel på nettet /Enheder og sty­re­sy­ste­mer til net- og mo­bil­ban­ken

Mister du dit kort, bliver din pinkode afluret eller er du i tvivl, om dit kort stadig er sikkert, skal du straks få det spærret. Har du udfordringer med dine enheder eller styresystemer, er der hjælp at hente.

Mand der holder en brun pung med en masse kort i

Sådan spærrer du dit kort

Spær dit kort i Mobil- eller Netbanken
Åbn Mobilbanken, gå til menuen ”Kort”, vælg dit kort, tryk ”Spær”. Eller gå i Netbanken, vælg menuen ”Konti og kort”, undermenuen ”Kort”, klik på dit kort, tryk ”Spær”. 
Kontakt os, hvis du er det mindste i tvivl
Er du ikke helt sikker på, hvordan eller om du har spærret dit kort rigtigt, så ring til os med det samme. 
Spær dit kort med det samme

Du skal spærre dit kort hurtigst muligt du opdager, at kortet er væk eller hvis du har den mindste mistanke om svindel med kortet.

Du kan spærre dit kort døgnet rundt

I bankens åbningstider er vi klar til at hjælpe dig. Udenfor bankens åbningstider skal du ringe til Nets på 44 89 29 29 for at spærre dit Visa Dankort og på 44 89 27 50 for at spærre dit Mastercard.

Sikker handel på nettet - stærk kundeautentifikation 

Desværre opleves der øget svindel, når vi betaler med kort. Derfor indfører EU krav om det, der kaldes stærk kundeautentifikation ved alle digitale kortbetalinger. Her kan du læse mere om, hvad stærk kundeautentifikation er og hvad det betyder, når du handler på nettet. Du kan også tilmelde dit kort med det samme. 

 
 
 
 
Tilmeld dig her

Sådan handler du sikkert på nettet

Hvad er stærk kundeautentifikation ?
 
Der anvendes normalt tre sikkerhedsfaktorer, som bruges ved autentificering af en persons betaling. 
  • Viden - noget man ved. Det kan f.eks. være et brugernavn eller et password. 
  • Besiddelse - noget man har. Det kan f.eks. være et fysisk betalingskort, en personlig app på telefonen eller telefonens SIM-kort.
  • Iboende egenskab - noget man er. Det kan f.eks. være et fingeraftryk eller ansigtsgodkendelse. 

For at opfylde de nye krav til stærk kundeautentifikation, skal to ud af tre sikkerhedsfaktorer være anvendt. 

Ved fysisk handel og ved brug af ApplePay, GooglePay eller MobilePay er kravet om to-faktor sikkerhed opfyldt. Men ved handel på nettet bruges kun oplysninger fra betalingskortet som kortnummer, udløbsdato og CVC (kontrolcifre) og det sikkerhedsniveau fører desværre til svindel med onlinehandel i hele Europa. Så derfor indføres der også en to-faktor løsning, når vi handler i netbutikker.  

 
 
Fra hvornår skal jeg brug en personlig adgangskode ved nethandel ?
EU lovgivningen trådte formelt set i kraft den 18. januar 2018. Men det er vedtaget, at implementeringen i form af bl.a. brug af en ekstra adgangskode ved nethandel først forventes færdigimplementeret senest 14. marts 2021. Dog er Nets, bankerne og flere og flere netbutikker klar til at leve op til kravene om stærk kundeautentifikation allerede fra oktober 2020. Det betyder, at du kan opleve at skulle implementere og bruge den nye personlige sikkerhedskode allerede fra midten af oktober 2020.  
 
 
 
Hvad betyder det og hvordan får jeg den personlige kode ?
Måske kender du allerede løsningerne Dankort Secured by Nets, Visa Secure eller Mastercard Identity Check. Når du handler med disse løsninger på nettet, modtager du via SMS en kode, der skal indtastes efter indtastning af kortnummer, udløbsdato og CVC (kontrolcifre). 
 
Ved fremtidig handel på nettet skal du stadig bruge en kode, som du får på en SMS, men du skal også til at tilføje en personlig kode. Den nye personlige kode oprettes med NemID via et link, når du skal til at betale. Da det er Nets, der står fra den nye sikkerhedsløsning, vil du via linket blive guidet over til deres side. På Nets side opretter du så den personlige kode - det er meget lige til, da du bliver guidet hele vejen. 

Fremover kan du vælge, at anvende NemID app hver gang du handler på nettet  eller du kan vælge at tilknytte dit mobilnummer og et personlig kodeord til dit betalingskort. Det vil så være det personlige kodeord, du bruger ved betaling på nettet. 

 
 
 
Hvad hvis jeg ikke har lyst til at bruge en personlig adgangskode, når jeg handler på nettet ?
Du kan vælge at anvende din NemID-app, hver gang du handler på nettet.
 
 
 
Hvad sker der, hvis jeg ikke bliver spurgt om en personlig adgangskode ?
Hvis du ikke bliver spurgt om en personlig adgangskode, kan det skyldes, at netbutikken ikke har fået implementeret sikkerhedsløsningen i deres betalingssystem. Du vil også kunne opleve, at din handel ikke går igennem i fysiske butikker via deres betalingsterminaler. Det skyldes, at terminalerne ikke lever op til de nye lovkrav. I begge tilfælde afvises din betaling.

Vi som pengeinstitut er forpligtet til at afvise betalinger, der ikke overholder lovkravene.

 
 
Skal jeg altid bruge en personlig adgangskode ved nethandel?
Nej, i nedenstående situationer skal du ikke brug en personlig adgangskode.
  • Ved brug af MobilePay, ApplePay eller GooglePay. Disse løsninger opfylder sikkerhedskravene.
  • Ved transaktioner på under 225 kr., med mindre du allerede har handlet for 750 kr.
  • Ved betaling til abonnementer (f.eks. telefon, streamingtjenester, Brobizz og visse parkeringsløsninger). Her kan du i mange tilfælde gennemføre betalingen, hvis det er et led i en løbende aftale, hvor forretningen tidligere har krævet brug af en særlig sikkerhedsløsning.
 
 
 
Kan jeg ændre og slette mit mobilnummer og personlige kodeord ?
Ved brug af NemID kan du ændre både dit mobilnummer og personlige kodeord via linket nedenfor til Nets. 
Klik for at lave ændringer
Hvad er der af råd om sikkerhed ?
Der gælder de sædvanlige forholdsregler for personlige koder til handel på nettet og SMS koder. Du kan desværre blive udsat for svindel, men hverken Nets eller din bank vil nogensinde spørge om adgang til personlige koder. Hvis du er udsat for at få spørgsmål om dette, må du aldrig oplyse dine koder til andre - lige meget hvor sandfærdig personen i den anden ende lyder. 
 
 

Teknisk hjælp til dine enheder og styresystemer ved brug af net- eller mobilbank 

Klikker du på "læs mere her", har du mulighed for at få hjælp og information om dine enheder og styresystemer. Enheder og styresystemer kan af og til være årsagen til, at der er problemer med net- eller mobilbanken. 

Under "læs mere her" finder du i højre hjørne fem faner, som mere specifikt kan afdække, hvad der evt. kan være grunden til, at du oplever at teknikken driller i din net- eller mobilbank. 

Læs mere her

Kontakt os

Ring til os på 44 39 39 44

Se kontaktmuligheder