PenSam Logo

Be­kæm­pelse af hvidvask og ind­hent­ning af ID

I PenSam Bank har bekæmpelse af økonomisk kriminalitet og terrorfinansering en høj prioritet i vores daglige arbejde. Det kan du også mærke som kunde, bl.a. når vi beder om ID fra dig.

Vores job som bank er at kunne dokumentere overfor myndighederne, at vi ved hvem vores kunder er, og at vi forstår, hvordan du som kunde bruger vores bank. Hvis vi identificerer atypiske og mistænkelige forhold, er vi forpligtet til at indberette dette til Sekretariatet for Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK). 

Hvad skal vi vide om dig som kunde ? 

Først og fremmest har vi som banke pligt til at dokumentere vores kunders identitet, det gør vi ved at få en kopi af dit pas eller kørekort og sundhedskortet. Har vi ikke allerede kopier af dit ID, skal du forvente at banken kontakter dig. Hvis dit statsborgerskab ikke fremgår af vores oplysninger om dig, spørger vi også om det. 

Hvad betyder indhentning af legitimation for dig ?

Det betyder ikke det store for de fleste af vores kunder. I de fleste tilfælde har vi allerede de nødvendige oplysninger. Mangler vi oplysninger eller kopi af ID, vil banken kontakte dig. Du skal også forvente, at du vil blive kontaktet flere gange i løbet af din tid som kunde i PenSam Bank. Det skyldes, at vi er forpligtet til at opdatere vores oplysninger om vores kunder med jævne mellemrum. 

Har du flere spørgsmål til bekæmpelse af hvidvask eller bankens indhentning af ID, så kan du måske finde svaret nedenfor. 

 
 

Spørgsmål og svar

Hvorfor skal du indlevere ID og svare på spørgsmål ?
I følge Hvidvaskloven skal vi som bank kunne dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem du er som kunde, og hvordan du bruger PenSam Bank. Det arbejde skal bidrage til at forebygge misbrug af det finansielle system.  

Vores kendskab til dig som kunde skal blandt andet gøre os i stand til at reagere, hvis en kunde gør noget usædvanligt, eller hvis vi kan se, at der på andre måder forekommer usædvanlige transaktioner på en kundes konti. Vi har nemlig pligt til at underrette myndighederne, hvis banken har mistanke om, at en transaktion ikke er lovlig. Det kan eksempelvis være, at der er tegn på hvidvask eller terrorfinansering. 

Vi ved godt, at det kan virke lidt besværligt for dig som kunde, når vi beder om ID og andre oplysninger. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen, der sikrer alle en tryg rejse, så er det også nødvendigt og til alles bedste, at PenSam Bank efterlever lovkravene om kendskab til alle vores kunder. 

 
Passer vi godt på oplysninger om dig ?
Ja, det kan du tro. Det er meget vigtigt for os, at du har tillid til at vi passer godt på oplysninger om dig. Vi behandler altid oplysninger om dig fortroligt og efter gældende lovgivning. 
 
 
 
 
Hvilken krav stiller vi til gyldigt ID, for dig der bor i Danmark ?
Vores vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i Danmark. 

Bor du i udlandet, har vi også en vejledning til dig under "Hvilken krav stiller vi til gyldigt ID, for dig der bor i udlandet"

Vær opmærksom på:

  • At du skal indsende gyldigt ID. Vi godtager ikke ID, der er udløbet. 
  • At selfies ikke gælder som billed-ID.

Hvilken ID skal vi bruge fra dig ? 

  • Dit pas eller et andet billed-ID, f.eks. dit kørekort.
  • PLUS dit sundhedskort eller et andet dansk ID uden billede.

Du kan se en oversigt over, hvad der er gyldigt ID nedenfor. 

Har du ikke et gyldigt pas eller andet billed-ID ?

Har du ikke pas, kørekort eller andet gyldigt billed-ID, kan du anvende 3 stk. ID uden billede. 

Se oversigt over gyldigt ID nedenfor. 

Gyldigt billed-ID

  • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
  • Kørekort udstedt af lande i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) plus Færøerne og Grønland
  • Kørekort via app. Såfremt du anvender kørekort via app., skal du være opmærksom på, at du skal indsende to skærmbilleder. Et af kørekortets forside 'Kørekort', hvor billede af personoplysninger (navn, fødselsdato og alder) fremgår. Og et af 'Øvrige oplysninger', som viser CPR-nummer og kortets udløbsdato, hvilket du finder under 'Kortinfo' i appen.  
  • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
  • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
  • Knallertkørekort
  • ID-kort med billede (Borgerservice)

Gyldigt ID uden billede

  • Sundhedskort
  • Sundhedskort via app. Såfremt du anvender Sundhedskort via app., er det et krav, at du tager et skærmbillede af sundhedskortet, hvor hele dit CPR-nummer fremgår (også de sidste fire cifre), hvilket du får frem ved at trykke på 'VIS CPR', der hvor dit CPR. nr. fremgår på appen. 
  • Navneattest
  • Dåbsattest
  • Personattest
  • Seneste årsopgørelse fra skatteforvaltningen (skal være elektronisk indhentet via link fra PenSam Bank)

 

 
 
 
 
 
 
Hvilken krav stiller vi til gyldigt ID, for dig der bor i udlandet ?
Vores vejledning er til dig, der er over 18 år og bor i udlandet. 

 

Bor du i Danmark, har vi også en vejledning til dig under "Hvilken krav stiller vi til gyldigt ID, for dig der bor i Danmark"

Vær opmærksom på:

  • At dit ID er gyldigt, dvs. at det ikke er udløbet. 
  • At selfies, portrætfotos o.lign. ikke gælder som billed-ID.
  • At du udover ID også skal dokumentere eller bekræfte din bopæl - se nedenfor, hvilken dokumenter du kan anvende.

Hvilken ID skal vi bruge fra dig ? 

  • Dit pas eller et andet billed-ID, f.eks. dit kørekort.
  • PLUS dit sundhedskort eller et andet dansk ID uden billede. 
  • PLUS dokumentation for bopæl.

Du kan se en oversigt over, hvad der er gyldigt ID nedenfor. 

Har du ikke et gyldigt pas eller andet billed-ID?

Har du ikke pas, kørekort eller andet gyldigt billed-ID, kan du anvende 3 stk. ID uden billede. Her skal du også bruge dokumentation, der redegøre for din bopæl.  

Se oversigt over gyldigt ID og dokumentation for bopæl nedenfor. 

Dokumentation for din udenlandske bopælsadresse 

Dokumentation må højest være 6 måneder gammel og skal stå med latinske bogstaver. Det er vigtigt, at dit fulde navn og adresse fremgår af dokumentet. 

Du kan f.eks. sende følgende:

  • Et udskrift fra din lokale bank 
  • Et dokument fra en offentlig myndighed i dit bopælsland
  • En gyldig lejekontrakt
  • En regning for forbrug i forbindelse med din bolig (el, vand, varme, gas, bredbånd, kabel-TV eller forsikring)  
  • Et nationalt ID-kort fra dit bopælsland 

Gyldig billed-ID

  • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
  • Kørekort udstedt af land i EU og EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) plus Færøerne og Grønland
  • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
  • Opholdkort type C, D og F (for- og bagside i farver)
  • ID-kort med billede (Borgerservice)

Gyldigt ID uden billede

  • Sundhedskort
  • Navneattest
  • Dåbsattest
  • Personattest
  • Seneste årsopgørelse fra skatteforvaltningen.

 
 
 
 
 
Hvorfor skal vi have kopier af ID fra dit barn/dine børn ?
Som bank skal vi kunne dokumentere overfor myndighederne, at vi ved, hvem der er som kunde. Derfor beder vi alle vores kunder om ID og det gælder også for børn. 
 
 
Hvilken ID gælder for børn, der bor i Danmark ?
Vores vejledning gælder for børn, der bor i Danmark.  

 

Bor du i udlandet, har vi også en vejledning til dig under "Hvilken krav stiller vi til gyldigt ID, for børn der bor i udlandet"

Vær opmærksom på:

  • At barnet ID skal være gyldigt . Vi godtager ikke ID, der er udløbet. 
  • At kopierne er skarpe, og alle oplysninger er tydelige. 
  • At selfies ikke gælder som gyldigt ID. 

Hvilken ID skal vi bruge fra dit barn ? 

  • En kopi af barnets pas eller andet billed-ID, f.eks. ID-kort med billede - se listen nedenfor.
  • PLUS en kopi af barnets sundhedskort eller et andet dansk ID uden billede - se listen nedenfor.  

Har dit barn hverken et pas eller andet gyldigt billed-ID ?

Hvis dit barn ikke har et pas, kan du i stedet anvende en kopier af 3 stk. ID uden billede - se hvilke i listen nedenfor.

Gyldigt billed-ID

  • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
  • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
  • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
  • Knallertkørekort
  • ID-kort med billede (Borgerservice)

Hvis dit barn har et kørekort, kan det selvfølgelig også bruges. Kørekortet skal være udstedt af lande i EU, EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) eller Færøerne og Grønland. 

Gyldigt ID uden billede

  • Sundhedskort
  • Navneattest
  • Dåbsattest
  • Personattest
  • Seneste års- eller forskudsopgørelse fra skatteforvaltningen
  • Opholdstilladelse som brev C, D eller F
  • Meddelelse om CPR-nr. 

 
 
 
 
 
 
Hvilken ID gælder for børn, der bor i udlandet ?
Vores vejledning gælder for børn, der bor udenfor Danmark.  

 

Bor dit barn i Danmark, har vi også en vejledning til dig under "Hvilken krav stiller vi til gyldigt ID, for børn der bor i Danmark"

Vær opmærksom på:

  • At barnet ID skal være gyldigt . Vi godtager ikke ID, der er udløbet. 
  • At du udover pas skal kunne dokumentere eller bekræfte barnets bopæl - se nedenfor, hvilken dokumentation, der kan anvendes.
  • At kopierne er skarpe, og alle oplysninger er tydelige. 
  • At selfies ikke gælder som gyldigt ID. 

Hvilken ID skal vi bruge fra dit barn ?

  • En kopi af barnets pas eller andet billed-ID - se listen nedenfor.
  • PLUS en kopi af barnets sundhedskort eller et andet ID uden billede - se listen nedenfor.
  • PLUS dokumentation for barnets bopæl - se listen nedenfor.

Har dit barn hverken et pas eller andet gyldigt billed-ID ?

Hvis dit barn ikke har et pas eller andet gyldigt billed-ID, kan du i stedet anvende en kopier af 3 stk. ID uden billede - se hvilke i listen nedenfor.

Gyldigt billed-ID

  • Pas, diplomatpas, fremmedpas og tjenestepas
  • Nationalt ID-kort udstedt af et godkendt land
  • Opholdskort type C, D og F (for- og bagside i farver)
  • ID-kort med billede (Borgerservice)

Hvis dit barn har et kørekort, kan det selvfølgelig også bruges. Kørekortet skal være udstedt af lande i EU, EØS/EFTA (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz) eller Færøerne og Grønland. 

Gyldigt ID uden billede

  • Sundhedskort
  • Navneattest
  • Dåbsattest
  • Personattest
  • Seneste års- eller forskudsopgørelse fra skatteforvaltningen
  • Opholdstilladelse som brev C, D eller F
  • Meddelelse om CPR-nr. 

Dokumentation for barnets udenlandske bopælsadresse

Dokumentation må højest være 6 måneder gammel og skal stå med latinske bogstaver. Det er vigtigt, at barnets fulde navn og adresse fremstår på dokumentet. 

Du kan f.eks. anvende en kopi af følgende dokumenter:

  • Et udskrift fra barnets lokale bank
  • Et dokument fra en offentlig myndighed i barnets bopælsland 
  • Et nationalt ID-kort fra barnets boplælsland

 

 

 
 
 
Hvad er en politisk eksponeret person (PEP) og hvorfor spørger vi om dette ?
 
En politisk eksponeret person (PEP) er en person, der har eller har haft en offentlig funktion i en stat. 

Grunden til at vi også spørger ind til din eventuelle rolle, eller familiemedlems rolle/nærtstående persons rolle, som en PEP'er skyldes, at nogle mennesker i fremtrædende positioner kan være mere udsatte for forsøg på hvidvask af penge. PenSam Bank er forpligtet til at beskytte alle mod disse forsøg og derfor skal vi være ekstra på vagt, når det kommer til mennesker i udsatte positioner. 

 
 
 
 
Hvordan arbejder PenSam Bank med hvidvaskområdet ?
Både medarbejdere og systemer er med til at understøtte PenSam Bank's arbejde på hvidvaskområdet. 

Medarbejdere trænes i at kunne identificere mistænkelig adfærd. Der er udarbejdet forretningsgange samt politikker, der understøtter medarbejdernes arbejde indenfor hvidvaskområdet. Det er obligatorisk for alle medarbejdere at gennemgå undervisning, således at alles viden altid er opdateret. 

Bankens IT systemer understøtter også arbejdet med bekæmpelse af hvidvask samt bekæmpelse af terrorfinansering. PenSam Bank's IT systemer overvåger transaktioner ind og ud af banken og systemerne advarer om atypiske og mistænkelige transaktioner og forhold. 

 
 
PenSam Bank's organisering indenfor hvidvaskområdet ?
Her kan du læse, hvem der er ansvarlige i PenSam Bank indenfor hvidvaskområdet. 

 

  • Torsten Fels - (Ansvarligt direktionsmedlem)
  • Carina B. Andersen - (Hvidvaskansvarlig)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kontakt os

Ring til os på 44 39 39 44

Se kontaktmuligheder