Just fik en kold skulder af de store banker - nu er han kunde hos PenSam Bank

Just Kielberg blev blankt afvist af flere store banker, da han ville låne et mindre beløb til en andelslejlighed. I dag er han kunde hos PenSam Bank, der lægger vægt på at lytte til den enkelte.

Tekst og foto: Charlotte Holst

Rådgiveren slog andelsforeningen op på computeren, og et rødt advarselsflag blinkede. Derfor var det farvel og tak til Just Kielberg, inden han overhovedet kunne nå at sige “boliglån.”

Just Kielberg og familien holdt 1-års fødselsdag for tvillingepigerne i andelsforeningens gård. - Vi var 50 mennesker og havde sat telt op, fortæller han. Just Kielberg blev kunde i PenSam Bank efter at have fået nej til boliglån fra de store banker.

Stort set sådan oplevede den 38-årige redder og paramediciner den behandling, han fik af flere banker, da han havde brug for at låne 200.000 kroner til en større lejlighed i den andelsforening, han bor i sammen med sin kæreste og et år gamle tvillingepiger. Det var blevet nødvendigt med nogle flere kvadratmeter, og Just Kielberg havde blot brug for et mindre lån.

“Jeg prøvede hos flere af de store banker, men nåede altså dårligt at gå i dialog med dem, før de afviste mig. Når jeg fortalte, hvilken andelsforening det handlede om, var der bare lukket.”

En Harley intet problem

Den andelsforening, Just Kielberg og hans familie bor i, ligger på Ryesgade på Østerbro tæt ved Søerne. Ejendommen blev omdannet til andelsforening i 2007. Det var omtrent her, finanskrisen begyndte at buldre, og økonomien i foreningen er ikke den sundeste. Men bankerne kunne godt have lyttet, før de vendte ryggen til ham, mener Just Kielberg.

“Jeg skylder ingen penge væk og har også lidt på kistebunden, så jeg blev overrasket over den behandling. Det var 200.000 kroner, det drejede sig om. Havde jeg bedt om at låne 250.000 til en Harley, havde der jo ikke været noget  problem,” siger Just Kielberg, der har fast indtægt fra sit fuldtidsjob som redder i Hovedstadens Beredskab på Nørrebro.

Respekt for den enkelte

Efter flere afvisninger besluttede Just Kielberg at kontakte PenSam Bank.

“Jeg har været ambulanceredder i 16-17 år, så jeg kendte godt PenSam Bank. Jeg ved, at man her tager ansvar for en bredere kundegruppe,” siger han.

Just Kielberg fik en snak med en af PenSam Banks rådgivere, der også spurgte kritisk ind til andelsforeningens økonomi.

“Han skulle lige vende den i baglandet og se nøjere på tallene, men han tog da min sag alvorligt. Der blev taget udgangspunkt i mig og ikke i et rødt advarselsflag.”

En tilgang som Just Kielberg savnede hos de større banker. “Det kan godt være, man skal afvises som kunde, men kig nu det hele igennem først. Det er uanstændigt at afvise folk, allerede inden man har set på sagen,” siger han.

Mange ‘speltmødre’

Alt med flytning af konti til PenSam Bank er gået let, fortæller Just Kielberg, der har følt sig godt behandlet.

“Jeg har tidligere været kunde i Danske Bank og blev kastet rundt. Den personlige relation er vigtig for mig, og jeg har indtryk af, at det prioriteres i PenSam Bank. Selvom der ikke er filialer, virker det let at få fat på sin egen rådgiver.”

Han glæder sig til de 85 kvadratmeter, der venter i den nye lejlighed. Men egentlig er han ikke voldsomt begejstret for Østerbro som kvarter.

“Nej, det er nok mest kæresten, der er glad for det. Det er sgu for mondænt for mig. Her er lidt for mange ‘speltmødre’, der deler madopskrifter", griner han.

Fokus på den enkelte

PenSam Bank har fokus på personlig rådgivning og tryghed, som kunde får du - som udgangspunkt - altid samme rådgiver at tale med. PenSam Bank har lavere krav til rådighedsbeløb end andre banker​.