Du kan hæve euro i de mange danske bankers pengeautomater. Du skal være opmærksom på, at der er forskel på, hvor meget du kan hæve pr. dag. Det afhænger af, hvilke kort du har.
Når du skal bruge valuta på rejsen eller overføre penge til udlandet, skal du være opmærksom på en del. Vi har samlet nogle gode råd.
Du kan hæve euro i de mange danske bankers pengeautomater. Du skal være opmærksom på, at der er forskel på, hvor meget du kan hæve pr. dag. Det afhænger af, hvilke kort du har.
Du kan hæve udenlandsk valuta i alle bankfilialer med kassefunktion. Du skal være opmærksom på, at der er forskel på, hvor meget du kan hæve pr. dag. Det afhænger af, hvilke kort du har.
Du kan betale med dit Visa-kort eller MasterCard over det meste af verden. Dit Visa-kort har en beløbsgrænse på 25.000 kr. pr. løbende måned, dit Mastercard Classic har en grænse på 30.000 kr. pr. løbende måned. Se også beløbsgrænser i vores prisliste.
Når du bruger dit Visa-kort eller Mastercard i udlandet, skal du være opmærksom på, at banker, butikker og restauranter tager et gebyr for transaktionen.
I udlandet kan du af og til vælge mellem at betale i danske kroner eller lokal valuta, når du bruger dit kort. Du vil ofte få den bedste kurs ved at betale i lokal valuta.
Du kan nemt og hurtigt overføre penge til udlandet i din Netbank.
Du laver din overførsel til udlandet i Netbanken via menupunktet ”Betal og overfør" under "Overfør til udlandet".
For at overførslen kan gå hurtigt og uden ekstra gebyrer, skal du have nogle bestemte oplysninger med.
Samtidig er det vigtigt, at du også har udfyldt:
Mangler du at udfylde de nødvendige oplysninger om din overførsel, kan den ikke længere ske automatisk. Vi beregner et gebyr, når vi skal efterbehandle din overførsel. Vi vil forsøge at kontakte dig via mail eller telefon, hvis din overførsel ikke er udfyldt korrekt, og modtager vi ikke de rigtige oplysninger fra dig, ender vi med at måtte slette din ordre.
Bemærk - du betaler også gebyr, hvis du har skrevet en meddelelse til os.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal overføre penge til udlandet og gerne vil have os til at gøre det, skal du udfylde blanketten. Du skal være opmærksom på, at vi tager et gebyr for at gøre dette. Du finder gebyret i vores prisliste.
IBAN betyder International Bank Account Number og skal benyttes til betalinger til alle lande i EU og EØS (og enkelte øvrige lande) uanset valuta/møntsort. Et korrekt udfyldt IBAN-nummer indeholder oplysninger om modtagers bank, filial hvor kontoen er tilknyttet samt modtagers kontonummer. Ved korrekt udfyldt IBAN-nummer er sikkerheden for en sikker og hurtig overførsel væsentligt forøget. Du finder dit eget IBAN-nummer under dine kontos kontovilkår/kontodetaljer i net- eller mobilbanken.
Swiftkode/BIC-koden er på 8 til 11 tegn og identificerer modtager-banken. De første seks tegn er altid bogstaver, mens resten kan være bogstaver og/eller tal. Du skal altid anvende Swiftkode/BIC-kode, når du overfører penge til udlandet.
Swiftkode/BIC-koden er forkortelse for Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication og Bank Identifier Code
Du behøver ikke at udfylde clearingskoden, hvis du ikke har fået den oplyst. Er den oplyst, skal du bruge den.
Clearingskoden er et supplement til Swift/BIC. Clearingskoden angiver hvilken afdeling af banken, modtager har sin konto i. Gælder clearingskoden en afdeling i en spansk bank, vil den f.eks. have disse oplysninger: ES (for Spanien) og 8-9 tal.
Når du overfører penge til udlandet, skal du betale nogle omkostninger. I Netbanken kan du se, at der er tre forskellige måder at fordele omkostningerne på.
Ønsker du, at modtager skal skal modtage din overførsel "Ekspres", skal du vælge betalingstypen Ekspresbetaling. PenSam Bank vil behandle din overførsel hurtigst muligt indenfor bankens normale åbningstid. PenSam Bank har dog ikke ansvar for modtagerbankens ekspeditionstid. Vælger du Ekspresbetaling, skal du betale et højere gebyr - se bankens prisliste.
Når vi skal udfylde din ordre ved manglende informationer
Har du sendt en ordre afsted til os om en overførsel til udlandet, men ikke udfyldt de nødvendige oplysninger, betyder det, at PenSam Bank eller Arbejdernes Landsbank, som vi samarbejder med, manuelt skal efterbehandle ordren.
Har du for eksempel ikke oplyst Swift/BIC-koden korrekt, kan din betaling ikke gå direkte videre til det modtagende pengeinstitut. Vi beregner så et gebyr for efterbehandling.
Du betaler også gebyr, hvis du har skrevet en meddelelse til os.
Vi kontakter dig via mail eller telefon, hvis din overførsel ikke er udfyldt korrekt. Modtager vi ikke de rigtige oplysninger fra dig, ender vi med at måtte slette din ordre.
En overførsel kan tage op til to dage, hvis den er modtaget inden kl. 13.00 på en bankdag. Dertil skal du lægge den modtagende banks ekspeditionstid.
En overførsel kan tage op til en dag, hvis den er modtaget inden kl. 13.00 på en bankdag. Dertil skal du lægge den modtagende banks ekspeditionstid. Du betaler et større gebyr for en "Ekspresbetaling".
Din overførsel til udlandet kan ske som SEPA-/EU-betaling (pris for overførsel kan du finde i bankens prisliste).
Betalingen skal dog opfylde en række betingelser:
Opfylder din betaling ikke alle krav, bliver overførslen gennemført som en normal betaling.
Når du bestiller en overførsel til udlandet, er gennemførselstiden det tidsrum, der går, fra vi modtager din ordre, til pengene er til disposition for modtagerbanken (ikke modtagers bankkonto).
Hvis PenSam Banks samarbejdspartner Arbejdernes Landsbank skal benytte en korrespondentbank, så er gennemførelsestiden den tid, der går fra PenSam Bank modtager din ordre til beløbet er til disposition for korrespondentbanken.Du modtager en nota fra os, når din overførsel er gennemført. Husk, at tjekke din nota.
Du modtager som udgangspunkt altid din nota i din e-Boks samme dag, som din overførsel til udlandet er gennemført.
Har du ikke modtaget en nota efter senest tre dage, og kan du ikke se overførslen bogført på din konto, har vi ikke modtaget din anmodning, og overførslen er ikke sket. Du skal i så fald lave en anmodning om overførsel til udlandet og sikre, at du får afgivet den korrekt med de nødvendige oplysninger. Du er meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
Når du opretter en udenlandsk overførsel, skal du være opmærksom på, at vores indleveringsfrist på alle bankdage er kl. 13.
Lægger du din ordre efter kl. 13 på en bankdag eller hele dagen på en lukkedag, betragter vi den som modtaget den først følgende bankdag.
Kan modtagers udenlandske bank ikke placere/bogføre de penge, du har bedt os overføre, returneres de igen til dig her i PenSam Bank.
Overførsel kommer retur
Din overførsel bliver returneret til den konto, du har bestilt overførslen fra. Vi modregner egne samt modtagers banks omkostninger. Vi fratrækker en eventuel kursdifference i perioden fra afsendelsen til returneringen af overførslen i det endelige afregningsbeløb. Vi er i PenSam Bank ikke ansvarlige for modtagerbankens ekspeditionstid, når en overførsel returneres.
Den politiske situation i Danmark og i verden omkring os kan ændre sig løbende. Det kan betyde, at der er lande, områder og personer/virksomheder, som vi være omfattet af forskellige sanktioner, som gør at PenSam Bank ikke kan gennemføre din overførsel, eller at banken kan stille skærpede krav om dokumentation.
Du kan som regel bestille en automatisk overførsel. Er modtagerlandet på en sanktionsliste, kan du ikke overføre penge. Andre lande har særlige krav til overførsler.
Efterbehandling af ordre
Skal vi efterbehandle din anmodning om overførsel, beregner vi et gebyr, som hvis du fra start havde bestilt overførslen manuelt. Læs mere ovenfor under afsnittet "Få det hele med ved ordre om overførsel ti udlandet".