PenSam Logo

MitID

MitID er din digitale identitet, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt. MitID er lige så vigtigt som dit pas. Husk, du må aldrig dele din digitale identitet med andre. 

Nedenfor kan du finde svar på nogle af de mest stillede spørgsmål til MitID. På MitID.dk kan du få meget mere information om diverse emner omhandlende MitID. Er du i tvivl om noget, og har ikke fået svaret nedenfor, anbefaler vi dig derfor at anvende MitID.dk  

Spørgsmål og svar om MitID

Hvordan virker MitID

MitID er først og fremmest en app. Har du ikke mulighed for at bruge appen, er der alternativer i form af en kodeviser eller en kodeoplæser. 

Du bruger MitID til f.eks. at gå på netbanken eller læse digital post fra det offentlige. 

Hvor henvender du dig, hvis du skal have hjælp til MitID ?

Hvis du har brug for hjælp med dit MitID, kan du læse nærmere om, hvor du skal henvende dig nedenfor. 

PenSam Bank kan hjælpe dig med: 

  • at ændre samdata
  • suspendering af din MitID identitet 
  • suspendering/spærring af dit MitID identifikationsmiddel
  • genaktivering af dit suspenderet MitID identifikationsmiddel

 

Ring til PenSam Bank på +45 44 39 39 44

 

På MitID.dk eller i MitID appen kan du få hjælp til:

  • at få ny aktiveringskode. Har du udfordringer med at få ny aktiveringskode via MitID.dk eller MitID appen, skal du henvende dig til Borgerservice. 

 

Hjælp til andre funktioner

Har du brug for hjælp til andre funktioner end ovenstående, skal du ringe til BEC Customer Service eller til MitID Support. BEC Customer Service kan hjælpe dig, hvis du er er i gang med migreringen/aktiveringen af dit MitID eller hvis din MitID er aktiveret, men noget er galt. 

 

Ring til BEC Customer Service på +45 70 24 66 00

Ring til MitID Support på +45 33 98 00 10

 

Når du ringer til de forskellige numre, kan du altid blive orienteret, hvis der er aktuelle udfordringer med appen eller med MitID generelt. 

Ny funktion i MitID appen gør det muligt at få MitID direkte i appen

Med MitID app kan man opdatere ID-oplysningerne og oprette MitID direkte i MitID app med sit pas. Man kan også hjælpe andre med at få MitID.

Du finder funktionen på forsiden af MitID app via indstillingerne under menupunktet “Opret MitID”. Telefonens ejer skal således ikke være logget ind i sin MitID app, mens andre låner telefonen til passcanning. Appen skal være opdateret til version 2.0.8. Versionen er tilgængelig i App Store og Google Play.

 

Læs mere om funktionaliteten på MitID.dk/faa-mitid-med-pas, hvor du også finder en vejledning til, hvordan du får MitID i MitID app.

Du kan hjælpe andre med at få MitID

Kender du en, som endnu ikke har fået MitID, og som ikke selv har en telefon, der kan scanne pas, kan du nu hjælpe dem med at få MitID via din egen telefon og MitID appen. For at kunne benytte denne mulighed kræver det, at den du hjælper, har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Efter oprettelsen skal den, du hjælper, blot aktivere MitID appen på sin egen telefon. Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på den telefon, man har lånt.

Husk, personen der hjælper må dog ikke kende hverken dit bruger-ID eller den kode, som du selv opretter. Vær derudover opmærksom på, at ingen må bruge MitID på dine vegne efterfølgende, da MitID er strengt personligt. Gå eventuelt ind her, hvor du kan få mere information om, hvad man må hjælpe med, og hvad man ikke må hjælpe med.

Kodeviser og kodeoplæser

Du kan få en aktiveringskode på MitID.dk eller på Borgerservice app. Du kan genaktivere din kodeviser elle kodeoplæser på MitID.dk eller med en aktiveringskode, som du får hos Borgerservice. 

Det skal dit børn/unge i alderen 13-14 år gøre for at få MitID

Alle kan i udgangspunktet bruge MitID appen fra de er fyldt 13 år.  

Normalt kan de 13-14 årige bruge deres pas og MitID appen til af få MitID. MitID appen aflæser en chip i passet og bekræfter, hvem du er.  

Skulle der alligevel opstå udfordringer, når MitID skal aktiveres, får børn/unge MitID ved at møde op på Borgerservice. 

Vedkommende skal have hentet og installeret en MitID app på sin telefon - eller bestille en MitID kodeviser igennem Borgerservice. Herefter kan der logges på Net- og Mobilbanken igen med det nye MitID. 

  • Husk, at man mange steder skal bestille tid. Det kan også være dig som forældre, der bestiller tiden og tager dit barn med til Borgerservice. 
  • Barnet/den unge skal medbringe legitimation, f.eks. pas. 
  • Se de gyldige legitimationstyper her
Koster MitID mig noget?

Nej, MitID koster i udgangspunktet ikke noget. 

MitID app er gratis og det er de første tre MitID kodevisere og MitID kodeoplæsere også. Det er kun hvis du mister MitID kodeviseren eller MitID kodeoplæseren flere gange, at du kan komme til at betale. 

Hvis du f.eks. i forbindelse med dit arbejde har med særlige følsomme oplysninger at gøre eller har behov for at anvende MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Du kan købe MitID chippen på MitID.dk

Sikkerhed omkring MitID
  • Hvad gør jeg, hvis min mobiltelefon bliver væk? 

    Hvis du mister din telefon, du har MitID appen på, skal du straks spærre appen, så du undgår misbrug. Du skal aktivere MitID appen på ny, når du får din nye telefon. Det kan du gøre uanset om MitID appen på den mistede telefon var det eneste aktive identitetsmiddel, du havde, eller om du har et andet aktivt identifikationsmiddel - f.eks. en MitID app på en anden enhed eller en kodeviser- eller oplæser. 

Hjælp til MitID

Jeg har problemer med at få og bruge MitID, hvordan får jeg hjælp? 
Hvis du har problemer med at få MitID, kan du altid kontakte PenSam Bank eller MitID Support.

Du kan kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller du kan skrive til support@MitID.dk. 

Du kan også få hjælpe ved at gå på MitID hjælpeuniverset, hvor du f.eks. kan opdatere dine ID oplysninger. Klik for at gå til MitID hjælpeuniverset - her

Åbningstider - MitID support:

Mandag til fredag kl. 8.00-20.00

Lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00

 

 

Kontakt os

Ring til os på 44 39 39 44

Se kontaktmuligheder