PenSam investerer milliard med amerikansk pensionskæmpe

08-12-2017

PenSam har indgået et investeringssamarbejde med det amerikanske pensionsselskab TIAA, hvor PenSam de næste år vil investere op mod 1,2 milliarder kroner i det amerikanske marked.

PenSam har indgået et investeringssamarbejde med det amerikanske pensionsselskab Teachers Insurance and Annuity Associtation of America, TIAA og deres asset management selskab Nuveen for at styrke PenSam’s alternative investeringer.

PenSam forventer at investere omkring 1,2 milliarder danske kroner i samarbejde med TIAA i 2017 og 2018 i en bred portefølje af virksomheder.

”I PenSam har vi ledt efter en investeringspartner, der har særligt kendskab til det nordamerikanske marked. Her har TIAA haft den rette profil og kompetencer med over 200 mia. dollars i alternative investeringer og deres lokalkendskab, kan bringe os tæt på de rigtig interessante investeringer i USA og Canada,” siger investeringsdirektør i PenSam Claus Jørgensen, der forventer, at samarbejdet vil give et godt afkast til pensionskunderne i PenSam.

Det drejer sig om investeringer sammen med kapitalfonde direkte i mellemstore virksomheder i USA og Canada. Investeringssamarbejdet sker som del af PenSam’s nye strategi for private equity-investeringer under PenSam’s portefølje af alternative investeringer.​

”Når vi investerer sammen med TIAA direkte i co-investeringer med andre fonde, gør vi det på en mere omkostningseffektiv måde, end vi har gjort tidligere gennem kapitalfonde,” siger Claus Jørgensen.

Aftalen kan forlænges hvert år.

Fælles DNA
For PenSam har det været vigtigt, at TIAA har samme udgangspunkt i forhold til investeringsprofil og risici som PenSam. Samtidig har PenSam, hvor bl.a. social- og sundhedsassistenter og pædagogmedhjælper har deres pension, og TIAA et fælles udgangspunkt i forhold til kunderne.

”Ligesom PenSam eksisterer TIAA for medlemmerne og alt overskud sendes tilbage til kunderne, eller investeres i at udvikle forretningen til fordel for kunderne.  Derfor har vi et fælles DNA, som handler om at sikre kunderne en god pensionsordning,” siger Claus Jørgensen.

Hos TIAA ser man aftalen med PenSam som en god mulighed for at adressere de nuværende markedsmæssige udfordringer, og medvirke til at sikre afkast og kapitalvækst for institutionelle investorer.

"PenSam er den ideelle partner for vores platform for privat kapital, da vi har ens investeringsinteresser med et ønske om at investere i forskellige dele af kapitalstrukturen, og mulighederne for at skalere partnerskabet løbende,” siger Jason W. Strife, head of Private Equity & Junior Debt hos TIAA.

Om TIAA: TIAA er den førende leverandør af finansielle ydelser til ansatte indenfor akademi, forskning, medicin, kulturelle og offentlige områder i USA.

TIAA forvalter over 975 mia. dollars for mere end 5,5 mio. medlemmer og med mere end 13.000 ansatte tilbyder TIAA finansielle løsninger indenfor investering, bank, rådgivning og pensionsydelser. TIAA har igennem de seneste år indgået en række strategiske samarbejder med nordiske pensionskasser og har i dag et anseeligt engagement i Norden.

​​​​​

Redigeret af Presseansvarlig Kristine Jensen, tlf. 26779980