PenSam udvider porteføljen med 42.000 kvm. stor kontorejendom

27-09-2018

Tietgens Have1.jpg
PenSam køber kontorejendommen Tietgens Have ved Nordhavn Station

Pensam har indgået aftale om at købe det kendte og markante ejendomskompleks Tietgens Have, der er beliggende på Østbanegade 121-125, København Ø, direkte overfor Nordhavn Station.

Ejendommen, der har et samlet areal på ca. 42.000 kvadratmeter, er overvejende udlejet til offentlige lejere herunder SKAT, DIIS (Dansk Institut for Internationale Studier) og Københavns Kommune.

”Tietgens Have passer rigtig godt ind i PenSam's ejendomsportefølje, og vi betragter den som en langsigtet investering med et stort potentiale, som skal være med til at sikre et godt afkast til PenSam's kunder. Den nuværende lejersammensætning har også været et plus, og selvom vi først formelt får nøglerne den 1. november, er vi allerede i god dialog med lejerne," siger Carsten Gröhn, chef for alternative investeringer i PenSam.

En strategisk investering i kontorejendom
Ejendommen med den karakteristiske arkitektur er opført i 1993, og er kendetegnet ved en særdeles god placering på Østerbro, der gør den let af komme til og fra med S-tog, i bil og fra 2020 også med Metroen fra den nye station i Nordhavn, som kommer til at ligge tæt på Tietgens Haves hovedindgang.

Sælger af ejendommen er den svenske ejendomsfond Niam og landechef Kristian Krogh udtaler i anledning af salget: "Da vi for år tilbage erhvervede ejendommen var udviklingen i Nordhavnen endnu på et tidligt stadie og få havde forestillet sig at området ville udvikle sig så hurtigt og positivt. Ejendommen har uomtvisteligt et stort potentiale, som det er en glæde for os at overdrage til PenSam, der er en dynamisk og professionel aktør på det danske ejendomsmarked."

For PenSam er ejendommen en strategisk investering i en kontorejendom, der både nu og fremadrettet vil nyde godt af den centrale placering i København og den fortsatte udbygning af Nordhavnskvarteret.

Fokus Asset Management og advokatfirmaet Poul Schmith har været PenSam's primære rådgivere, mens Plesner har bistået Niam.

Fakta:
42.000 kvadratmeter fordelt på kontorlejemål.

Blandt lejerne er SKAT, DIIS og Københavns Kommune. Udover kontorlejemålene indeholder ejendommen også et detaillejemål, som er udlejet til ALDI og parkeringskælder med mere end 350 pladser, som både servicerer ejendommens lejere og anvendes til timeparkering.
​​​