PenSam og By & Havn sælger Marmorbyen

02-01-2018

PenSam og By & Havn sælger 259 nybyggede lejligheder i Københavns Nordhavn til tysk kapitalforvalter.

259 lejligheder på Marmormolen i den københavnske Nordhavn skifter ejer. Pensionsselskabet PenSam og udviklingsselskabet By & Havn sælger lejlighederne i Marmorbyen til den tyske kapitalforvalter Patrizia.

PenSam og By & Havn står bag byggeprojektet Marmorbyen, som NCC har været entreprenør på.

Lejlighederne ligger på Marmormolen, der engang husede Marmorværket, en af frihavnens første industrivirksomheder, er en del af den ambitiøse byudvikling som Københavns Nordhavn gennemgår disse år.

Det er By & Havn, der står bag udviklingen i bydelen, og adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen var tilbage i 2013 med til at tage det første spadestik på Marmorbyen, som var det allerførste nye byggeri, der blev sat i gang i Nordhavn.

”Nordhavn gennemgår i disse år en utrolig forvandling fra isoleret område til pulserende bykvarterer med kvalitetsboliger og arbejdspladser – ikke mindst hér i Marmorbyen. I hele processen har vi haft et fortrinligt samarbejde med PenSam og NCC, og byggeriet er resultatet af de forskellige kompetencer og knowhow, der er i de tre virksomheder. Salget til Patrizia er en fornuftig forretning og afslutter den fælles proces på fineste vis,” siger Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.

Bedre afkast til kunderne
Opførelsen - og nu salget - af Marmorbyen er en del af PenSam’s strategi for ejendomsinvesteringer, hvor pensionsselskabet er trådt til tidligere i processen, end man traditionelt har i pensionsbranchen.

”Ved at træde ind allerede i opstartsfasen af byggeriet, skaber vi grundlag for et bedre afkast til vores pensionskunder, end vi ellers ville have gjort. Processen med By & Havn og NCC som entreprenør har været meget positiv, og Marmorbyen er endnu et af de vellykkede partnerskaber, vi har haft på ejendomsområdet, som bidrager til udviklingen af København,” siger Claus Jørgensen, investeringsdirektør i PenSam.

I PATRIZIA er man også tilfreds med handlen.

”En investering som denne på vegne af tre forskellige investorer demonstrerer, PATRIZIAs evne til at lytte til vores investorers ønsker og derudfra udvælge og skræddersy investeringsløsninger, som passer dertil,”  forklarer Rikke Lykke, administrerende direktør for PATRIZIA i Norden.

Fakta om handlen
• Total m2: 27.895 m2.

• Marmorbyen er bygget i to etaper, hvor første del stod klar til indflytning i 2015, mens anden del af byggeriet blev færdigt slutningen af 2016

• De 259 lejligheder har en attraktiv placering på Marmormolen med udsigt over vandet og med FN Byen som nabo. Udover lejligheder rummer byggeriet fire erhvervsmål og et fælleslokale i stueplan.

• Byggeriet består af 12 selvstændige byggeafsnit, hvor alle lejligheder har udsigt til vandet. NCC har været entreprenør og Vilhelm Lauritzen Arkitekter har tegnet byggeriet.

• Sælger er PenSam Liv Forsikringsaktieselskab og udviklingsselskabet By & Havn.

• Køber er tre tyske fonde repræsenteret af Patrizia Denmark A/S.