Nordens bedste investeringsdirektør

18-04-2016

​PenSam’s investeringsdirektør Benny Buchardt Andersen modtog sent torsdag aften de Nordiske kollegers hæder, som bedste investeringsdirektør i Norden.

Prisen som årets investeringsdirektør blev uddelt ved ”Nordic Peer-to-Peer Awards”, ved en stor konference for nordiske institutionelle investorer i Stockholm sent torsdag aften. Benny Buchardt Andersen delte prisen med Henrik Olejasz Larsen, der er investeringsdirektør i SAMPENSION.

Det er kollegerne i pensionsselskaber mv. i Danmark og de øvrige Nordiske lande, der anerkender de to investeringsdirektører for at have gjort en forskel gennem en innovativ og hensigtsmæssig tilgang til investeringsarbejdet.

Benny Buchardt Andersen glæder sig over kollegernes anerkendelse.

Jeg er meget stolt over denne anerkendelse. Det er mine kolleger i branchen, der har vurderet PenSam’s investeringsarbejde, som jeg står i spidsen for. Det gør prisen helt særlig. Og jeg er stolt over at dele hæderen med en kapacitet som Henrik”, siger Benny Buchardt Andersen.

Priserne er givet til to af pensionsbranchens sværvægtere, og hæderen viser at arbejdsmarkedspensionsselskaberne er brancheførende. Selskaberne hædres for at opnå afkast, der er ”best in class” ved at være aktive investorer med intern forvaltning, hvor det giver værdi, og en mere indeksnær strategi på andre områder hvor mulighederne for at opnå markante afkastforbedringer er begrænsede.

Med prisen anerkendes Benny Buchardt Andersen for allerede i 2009 at have indset, at investeringsklimaet havde ændret sig fundamentalt i kølvandet af finanskrisen – at nye muligheder havde åbnet sig, og at der fremadrettet var behov for en mere smidig og aktiv tilgang for at realisere gode afkast.

PenSam har siden 2009 med stor succes formuleret og gennemført en sammenhængende investeringsstrategi, der indeholder en lang række tiltag med en stor spændvidde:

• Kredit – Stor øgning til kreditinvesteringer tidligt efter finanskrisen og senere skift til mere nicheprægede og direkte kreditinvesteringer. Herunder skræddersyet långivning til virksomheder
  • Finansiering af ejendomsbyggeri – med fokus på hele værdikæden fra køb af byggegrund, over projektering og opførelse til udlejning og salg
  • Etablering af investeringsfonde med fokus på investorrettigheder

Om prisen

”Nordic Peer-to-Peer Awards” uddeles på den årlige konference ”Nordic Summit” for nordiske institutionelle investorer herunder pensionsselskaber.

Ved prisuddelingen hædres enkeltpersoner og teams fra bl.a. pensionsselskaber, som ”har gjort en forskel via deres innovative og hensigtsmæssige investeringstilgang”.

Det er investorerne, som indstiller kandidater til priserne, og det er også deres stemmer, som afgør, hvem der vinder de enkelte kategorier.

Det er Institutional Investor, der bl.a. udgiver finansielle magasiner og forskning, som står bag konferencen og prisuddelingen.

PenSam:

Benny Buchardt Andersen, Investeringsdirektør, PenSam, mobil 23 38 34 76