Mød PenSam på Folkemødet 2018

11-06-2018

folkemøde.jpg

PenSam deltager i årets Folkemøde 14.-17. juni på Bornholm.

Over fire dage mødes borgere, politikere, organisationer og erhvervsfolk til Folkemødet på Bornholm.

Med ansvaret for 400.000 danskeres pensionsopsparing vil vi i PenSam gerne bidrage til at sparke til debatten, pege på udfordringer – men også løsninger.

I år har vi tre arrangementer, som sætter skattesnyd, pensionspolitik og unge velfærdstalenter på dagsordenen.

Vi holder til i PenSam og FOA's telt ved D6, der ligger lige ved Brandstationen i Allinge.

PenSam's program for Folkemødet 2018:

Torsdag kl. 13.00-13.45
Skattesnyd- hvad gør politikerne og dit pensionsselskab?
Som arbejdsmarkedspensionsselskab har vi et særligt ansvar for at sikre, at vores investeringer ikke medvirker til skatteunddragelse, når vi investerer globalt. Det er et stort ansvar, som vi tager på os, men vi kan ikke løfte sagen alene. Det kræver også handling fra politisk side at løfte sagen på strukturelt niveau. Vi har inviteret en række toneangivende aktører til at drøfte, hvem der har hvilket ansvar, hvis vi skal skattesnyd til livs.

Deltagere:
Lars Koch, Politisk direktør (MS), Bo Foged, skattepolitisk chef og CFO (ATP), Torsten Fels, adm. direktør (PenSam), Moderator: Ole Krohn, finanskommentator TV2.

Fredag kl. 13:30-14:10
Et pensionssystem for hele Velfærds-Danmark
Det skal altid kunne betale sig at spare op til pension. Kun på den måde sikrer vi økonomisk sammenhæng i velfærdsstaten på tværs af Danmark. Men de sidste 25 år har lovgiverne lappet på pensionslovgivningen, og det har resulteret i et meget komplekst system. Ud fra devisen ”hvad der ikke kan forklares, kan ikke forsvares” ønsker PenSam at lyse på nogle af de uligheder og kompleksiteter, der kan udfordre ”verdens bedste pensionssystem”.

Deltagere: Bjarne Hastrup (Adm. direktør i Ældresagen), Mads Lundby Hansen (Cheføkonom og underdirektør i CEPOS), Jesper Petersen (Skatteordfører S), Mona Striib (Forbundsformand i FOA) og Torsten Fels (Adm. direktør i PenSam). Moderator: Ole Krohn, finanskommentator TV2.

Lørdag kl. 16.30-17.15
Kom og hyld de unge, der holder Danmark i gang.
I Danmark er vi afhængige af dygtige velfærdsmedarbejdere, men det er ikke altid, at efterspørgslen matcher løn- og arbejdsvilkår eller anerkendelse. Derfor har vi inviteret to unge social- og sundhedsassistenter til at sætte ord på deres arbejdsliv og udfordringer på jobbet og deres drømme for fremtiden. Derefter skal politikere, FOA og PenSam fortælle, hvordan de vil hjælpe de unge med at nå deres drømme.

Deltagere:
Astrid Krag, MF, Socialdemokratiet, Jeppe Jakobsen, MF, Dansk Folkeparti, Lotte Berthelsen, talsperson, FOA Ungdom og Torsten Fels, adm. direktør, PenSam. Moderator: Marie Foltmann, Underdirektør, PenSam.

​​​​