Coronavirus – sådan skal du forholde dig

Situationen omkring coronavirus ændrer sig løbende. Her kan du finde information om, hvordan du skal forholde dig, hvis du har planlagt en rejse, hvis du under din rejse kommer i karantæne på grund af coronavirus eller hvis du har andre spørgsmål til dine forsikringer i forbindelse med coronavirus.

Afbestilling af rejse

Ønsker du at afbestille en rejse på grund af coronavirus?

Vi anbefaler, at du først kontakter din rejsearrangør, flyselskab, bus- eller togselskab med henblik på at ombooke din rejse eller for at få dine penge tilbage. 

Hvis din rejsearrangør, flyselskab, bus- eller togselskab ikke vil ombooke eller give dig penge helt eller delvist tilbage, så vent med at afbestille. Hvis de selv er nødt til at aflyse din rejse, skal de også refundere dine penge. 

Bliver din rejse ikke aflyst, fraråder Udenrigsministeriet stadig alle ikke-nødvendige rejser (orange markering) til det område, du skal rejse til og har du tilvalgt afbestillingsdækning på din rejseforsikring hos os, så kontakt os tidligst 72 timer før din afrejse. Du kan vente med at kontakte os helt frem til den dag, du skulle rejse.  

Du kan være med til at sikre, at vi kan hjælpe dem med akut behov, hvis du venter med at kontakte os til tidligst 72 timer før du skal rejse.

Vi dækker ikke afbestilling på grund af coronavirus, hvis du køber en rejse og Udenrigsministeriet på købstidspunktet fraråder alle rejser til området (rød markering).

Vi anbefaler, at du holder dig informeret om rejsevejledninger på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Hjælp før rejsen

Har du spørgsmål i forbindelse med afbestilling af en rejse, kan du ringe til os på 44 39 39 94.

Sådan er du dækket under rejsen

Hjælp til hjemtransport i forbindelse med coronavirus – hvordan er jeg dækket?

Den 13. marts opfordrede Udenrigsministeriet alle danskere på rejser til så vidt muligt at vende hjem. Den 18. marts opfordrede Udenrigsministeriet endnu engang alle danskere til at komme hjem.

Vi dækker hjemtransport efter følgende regler:

Er du i udlandet nu, så dækker din rejseforsikring hos os nødvendige og rimelige ekstra omkostninger til den billigst mulige transportmulighed (svarende til økonomiklasse), så du kan komme tidligere hjem. Du skal selv bestille rejsen og husk at have dokumentation for både din oprindelige billet hjem og den nye billet.

Strander du i udlandet uden mulighed for at komme hjem, fordi lufthavne og grænser er lukkede – og har du forsøgt ombooking uden held - er du fortsat omfattet af rejseforsikringen.

Forsikring dækker ikke, hvis du fortsætter en rejse eller rejser ind i et område efter Udenrigsministeriet, de lokale myndigheder eller Statens Serum Institut har frarådet alle rejser til  (rødt område) eller har anbefalet hjemrejse eller evakuering fra.

Hjælp under rejsen

Har du brug for hjælp under din rejse skal du ringe til SOS Internationals vagtcentral på +45 70 10 50 50. Du kan ringe hele døgnet.

Spørgsmål og svar