I sommer blev sosu-assistent Tina Moesby Koch kontaktet af PenSam Bank. En rådgiver ville blot fortælle, at det var et godt tidspunkt, hvis hun og familien ønskede at omlægge boliglån. Renten var fornuftig og kursen endnu mere fornuftig.
Noget Tina aldrig selv ville have opdaget, siger hun.
"Som privatperson går man jo ikke og holder øje med kurserne. Det tror jeg de færreste gør. Jeg gør i hvert fald ikke. Så jeg er virkelig glad for, at de ringede".
En pæn sjat penge
Opkaldet kom under en hektisk periode i banken i foråret. Rådgiverne havde nok at se til, så Tina blev faktisk kontaktet af PenSam Banks forretningsdirektør. Han forklarede, hvordan familien kunne spare 2.600 kroner om måneden netto på at omlægge boliglån fra to procent i rente til én procent.
Irriterende bank
Tina og hendes mand blev faktisk kunder i PenSam Bank i forbindelse med, at de købte parcelhuset i Brøndby for knap tre år siden. Men deres daværende bank - en af de store - var ikke særlig imødekommende i forhold til at hjælpe med boliglån.
"Vi var ellers ofte i dialog med dem, men de sagde nej hver gang. Da vi så endelig fandt det her hus, var det - af forskellige årsager - lykkedes os at skrabe nogle penge sammen til noget af udbetalingen", siger hun.
Det var dog stadig ikke godt nok.
"Vi fik at vide, at vi ikke tjente nok, og at vi skulle have til hele udbetalingen. Det var virkelig frustrerende", siger Tina, der ellers så gode muligheder for familien i det rummelige parcelhus, som hun fik forhandlet 150.000 ned i pris.
"Så tænkte jeg: nu ringer jeg altså til PenSam Bank. Jeg havde jo set, at de reklamerer for fordele for FOA-medlemmer".
En rådgiver så opstillingen på huset, tjekkede familiens økonomi og var positive på en helt anden måde.
"Så vi skiftede selvfølgelig bank", siger Tina.
Styr på kunders behov
"Jeg tænkte da: Hold da op, har de alligevel styr på, hvad jeg har haft af ønsker tidligere? Det var ret fint, synes jeg, og det gav mig indtryk af, at de i den grad har styr på deres kunders behov. Også selvom man jo ikke engang kommer personligt i banken. Jeg synes, det er skarpt, at de husker deres kunder på den måde".